Образование в Великобритании (Education in Great Britain) — одна из частых тем для сочинений, докладов, топиков по английском языку. Здесь вы найдете текст на английском языке о системе образования в Великобритании. Текст сделан с переводом и аудио. Сначала идет вариант «текст + аудио», затем «текст + перевод».
Ниже представлен текст про систему образования в Великобритании + аудио. Еще ниже вы увидите текст с параллельным переводом.
Скачать аудио.
Education in the United Kingdom
The system of education in the United Kingdom is based on a well-developed approach that allows children to gain knowledge stepwise. There are four stages of education in this country: primary education (from 4 or 5 up to 11 years old), secondary education (from 11 up to 16 years old), further education, and higher education. Children are obliged to attend primary (or elementary) and secondary schools to develop the proper communication and learning abilities, organizational skills, self-discipline, and enthusiasm. Further education and higher education are not compulsory.
The primary school divides students into two levels: infants, aged 5-7, and juniors, aged 7-11. At this stage, the major goal is to give children the very basics of education. Kids learn to read, write, and do sums.
The secondary school differs from the primary school as its program is more complicated. Several subjects should be studied by all students, including English, Mathematics, Social Sciences, Humanities, and Modern Languages and Literature. Moreover, there are optional subjects for every student depending on their interests. They include various Arts and Sciences categories of studies.
In this country, both free and paid schools are available. State schools are financed by the government, and students do not pay for their education. Independent schools require parents to pay for their children’s classes.
One can find certain differences in the overall functioning of the system of education in England, Scotland and Wales, because of different schooling policies that affect this scheme.
Children should pass a standard exam after high school graduation. The results of the examination will show their eligibility to continue their education in universities.
Further education includes all types of college-level programs and courses chosen by a student after the completion of the period of compulsory education. At this stage, students are offered basic skills training options, and vocational education necessary for employment in a selected occupation. The key goal is to prepare young people both for their future job and for their application for a higher education institution if they wish to.
The higher level of education incorporates university courses that give students a chance to get their diplomas and national certificates. There are different levels of courses related to the study in universities, namely, postgraduate (Bachelor’s, Master’s, and Ph.D. degrees) and undergraduate courses.
In general, the UK education system has gained a good reputation worldwide due to the highest educational standards and quality of knowledge it provides to students and the entire community.
Текст на английском с переводом: Education in Great Britain — Образование в Великобритании
Тот же самый текст, что и выше, но с переводом. Воспользуйтесь переводом сочинения об образовании в Великобритании, если вам встретятся непонятные слова и обороты.
Текст на английском языке | Перевод |
---|---|
The system of education in the United Kingdom is based on a well-developed approach that allows children to gain knowledge stepwise. | Образовательная система в Великобритании основана на хорошо развитом подходе, позволяющем детям получать знания поэтапно. |
There are four stages of education in this country: primary education (from 4 or 5 up to 11 years old), secondary education (from 11 up to 16 years old), further education, and higher education. | В этой стране четыре этапа обучения: начальное образование (от 4-5 до 11 лет), среднее образование (от 11 до 16 лет), дальнейшее образование и высшее образование. |
Children are obliged to attend primary (or elementary) and secondary schools to develop the proper communication and learning abilities, organizational skills, self-discipline, and enthusiasm. | Дети обязаны посещать начальную и среднюю школу, чтобы развить правильные навыки общения и учебы, организационные навыки, выработать самодисциплину и энтузиазм. |
Further education and higher education are not compulsory. | Дальнейшее и высшее образование необязательны. |
The primary school divides students into two levels: infants, aged 5-7, and juniors, aged 7-11. At this stage, the major goal is to give children the very basics of education. | В начальной школе ученики делятся на два уровня: «infants» (букв. «малыши») — 5-7 лет, и «juniors» (букв. «младшие») — 7-11 лет. На этом этапе главная цель — дать детям самое основное образование. |
Kids learn to read, write, and do sums. | Дети учатся читать, писать и считать. |
The secondary school differs from the primary school as its program is more complicated. | Средняя школа отличается от начальной, так как ее программа сложнее. |
Several subjects should be studied by all students, including English, Mathematics, Social Sciences, Humanities, and Modern Languages and Literature. | Все ученики должны изучать несколько предметов, включая английский язык, математику, науки об обществе, гуманитарные науки, современные языки и литературу. |
Moreover, there are optional subjects for every student depending on their interests. | Более того, существуют факультативные предметы для учеников, в зависимости от их интересов. |
They include various Arts and Sciences categories of studies. | В их число входят различные дисциплины об искусстве и науке. |
In this country, both free and paid schools are available. | В этой стране доступно как бесплатное, так и платное образование. |
State schools are financed by the government, and students do not pay for their education. | Государственные школы обеспечиваются правительством, и ученики не платят за свое образование. |
Independent schools require parents to pay for their children’s classes. | В частных школах родителям необходимо платить за уроки их детей. |
One can find certain differences in the overall functioning of the system of education in England, Scotland and Wales, because of different schooling policies that affect this scheme. | Можно найти различия в общей работе образовательных систем в Англии, Шотландии и Уэльсе. Причина тому — различия в правилах в области образования, влияющие на эту схему. |
Children should pass a standard exam after high school graduation. | После окончания старших классов дети должны сдать стандартный экзамен. |
The results of the examination will show their eligibility to continue their education in universities. | Результаты экзамена определяют их доступ к продолжению образования в университетах (т. е. показывают, можно им учиться в университетах или нет). |
Further education includes all types of college-level programs and courses chosen by a student after the completion of the period of compulsory education. | Дальнейшее образование включает все типы программ уровня колледжа и курсы, которые ученики выбирают после обязательного периода обучения. |
At this stage, students are offered basic skills training options, and vocational education necessary for employment in a selected occupation. | На этом этапе ученикам предлагают изучать основы различных профессий, профессиональное образование, необходимое для работы в выбранной области. |
The key goal is to prepare young people both for their future job and for their application for a higher education institution if they wish to. | Ключевая цель — подготовить молодежь как к будущей работе, так и к поступлению в высшее учебное заведение, если они этого захотят. |
The higher level of education incorporates university courses that give students a chance to get their diplomas and national certificates. | Высшее образование включает обучение в университетах, которые дают возможность студентам получит дипломы и сертификаты государственного образца. |
There are different levels of courses related to the study in universities, namely, postgraduate (Bachelor’s, Master’s, and Ph.D. degrees) and undergraduate courses. | Существуют различные уровни университетских курсов, в частности, аспирантура — степень бакалавра, магистра и Ph.D. (доктор философии/кандидат наук), а также бакалавриат (см. примечания). |
In general, the UK education system has gained a good reputation worldwide due to the highest educational standards and quality of knowledge it provides to students and the entire community. | В целом, образовательная система Великобритании заработала хорошую репутацию по всему миру, в связи с высшими стандартами образования и качества знаний, которые она обеспечивает студентам и всему обществу. |
Примечания:
- Обязательными этапами образования являются primary education (4-5 — 11 лет), secondary education (11 — 16 лет). Если сравнивать с российскими реалиями, то это аналог нашей средней школы.
- Futher education — это уже, по сути, начальное профессиональное образование.
- Undergraduate course — это учебный курс студентов университетов. По окончании, как правило, студенты получают степень бакалавра (Bachelor’s Degree). То есть, «по-нашему» это бакалавриат (соответствие неточное, разумеется).
- Postraduate — это «послевузовское обучение», аспирантура. В тексте написано, что степень бакалавра относится к этой ступени. Имеется в виду, что начинают postgraduate education, как правило, имея степень бакалавра.
- Ph.D. — это буквально «доктор философии», но это историческое название, в наше время к философии оно уже напрямую не относится. По сути, это что-то вроде нашего кандидата наук.
Здравствуйте! Меня зовут Сергей Ним, я автор этого сайта, а также книг, курсов, видеоуроков по английскому языку.
Подпишитесь на мой Телеграм-канал, чтобы узнавать о новых видео, материалах по английскому языку.
У меня также есть канал на YouTube, где я регулярно публикую свои видео.
Education in Britain is compulsory and free for all children.
Primary education begins at the age of 5 in England, Wales and Scotland, and 4 in Northern Ireland. It includes three age ranges: nursery for children under 5 years, infants from 5 to 7, and juniors from 7 to 11 years old. In nursery schools babies don’t have real classes, they learn some elementary things such as numbers, colours and letters. Besides, they play, have lunch and sleep there. Children usually start their school education in an infant school and move to a junior school at the age of 7.
Compulsory secondary education begins when children are 11 or 12 and lasts for 5 years: one form to each year. Secondary schools are generally much larger than primary ones. Pupils in England and Wales begin studying a range of subjects stipulated under the National Curriculum. Religious education is available in all schools, although parents have the right to withdraw their children from such classes.
About 5 per cent of schoolchildren attend fee-paying private or public schools. Most of these schools are boarding ones, where children live as well as study. The most famous British public schools are Eton, Harrow and Winchester.
The large majority of British schools teach both boys and girls together. But grammar schools, which give state secondary education of a very high standard, teach boys and girls separately.
The school year in England and Wales starts in September and ends in July. In Scotland it runs from August to June and in Northern Ireland from September to June and has three terms. At 7 and 11 years old, and then at 14 and 16 at secondary school, pupils take examinations in the core subjects (English, Mathematics and Science).
The main school examination, the General Certificate of secondary education (GCSE) examination is taken at the age of 16. If pupils are successful, they can make their choice: they may either go to a Further Education College or a Polytechnic or they may continue their education in the sixth form. Those who stay at school after GCSE, study for 2 more years for «A’ (Advanced) Level Exams in two or three subjects which is necessary to enter one of British universities. Universities usually select students basing on their A-level results and an interview. After three years of study a university graduate gets the Degree of a Bachelor of Arts, Science or Engineering. Many students then continue their studies for a Master’s Degree and then a Doctor’s Degree (PhD).
Перевод
Британское образование обязательно и бесплатно для всех детей.
Начальное образование начинается в 5 лет в Англии, Уэльсе и Шотландии, и в 4 года – в Северной Ирландии. Оно включает три возрастных диапазона: ясли для детей до 5 лет, начальная школа от 5 до 7 лет и младшая школа для детей 7-11 лет. В детских садах у малышей еще нет настоящих уроков, их обучают лишь некоторым элементарным вещам: цифрам, цветам и буквам. Кроме того, они играют, обедают и спят. Дети обычно начинают свое образование в начальной школе и далее в младшей школе в возрасте 7 лет.
Обязательное среднее образование начинается в возрасте 11 или 12 лет и продолжается в течение 5 лет: по одному классу на каждый год. Средние школы, как правило, намного больше начальных. Ученики в Англии и Уэльсе приступают к изучению комплекса предметов, подразумеваемых Национальной программой. Религиозное образование также присутствует во всех школах, хотя родители имеют право отказаться от этих занятий.
Около 5% школьников посещают платные частные школы. Большая часть таких школ является интернатами, то есть дети в них и живут, и обучаются. Самыми знаменитыми британскими частными школами считаются Итон, Хэрроу и Винчестер.
Большинство британских школ обучает мальчиков и девочек вместе. Однако «грамматические» школы, которые дают государственное среднее образование на очень высоком уровне, занимаются с мальчиками и девочками отдельно.
Учебный год в Англии и Уэльсе начинается в сентябре и заканчивается в июле. В Шотландии он длится с августа по июнь, а в Северной Ирландии – с сентября по июнь и состоит из трех семестров. В возрасте 7 и 11 лет, а потом 14 и 16 лет в средних школах дети сдают экзамены по основным предметам (английский, математика и естествознание).
Главный школьный экзамен на сертификат о среднем образовании (GCSE) проводится в возрасте 16 лет. Если ученики сдают его успешно, у них есть выбор: они могут либо поступить в Колледж дополнительного образования или в политехническую школу, либо продолжить свое образование в шестом классе. Те, кто остается в школе после GCSE, учатся еще 2 года для того, чтобы сдать экзамены продвинутого уровня «А» по двум-трем предметам, что является необходимым условием для поступления в британский университет. Университеты обычно отбирают студентов по результатам «А» экзаменов и собеседования. Через 3 года обучения выпускник университета получает Степень бакалавра гуманитарных, естественных или технических наук. Многие студенты далее продолжают обучение для получения Степени магистра и после Степени доктора.
Тема «Образование в Великобритании» (Education in Great Britain) — 4.4 out of
5
based on
64 votes
Secondary education
The majority of state secondary school pupils in England and Wales
attend comprehensive schools. These largely take pupils without
reference to ability or aptitude and provide a wide range of
secondary education for all or most children in a district. Schools
include those taking the 11 to 18 age-range, middle schools (8 to
14), and schools with an age-range of 11 to 16. Most other
state-educated children in England attend grammar or secondary modern
schools, to which they are allocated after selection procedures at
the age of 11.
Before 1965 a selective system of secondary education existed in
England. Under that system a child of 11 had to take an exam (known
as ‘an 11+’) which consisted of intelligence tests covering
linguistic, mathematical and general knowledge and which was to be
taken by children in the last year of primary schooling. The object
was to select between academic and non-academic children. Those who
did well in the examination went on to a grammar school, while those
who failed went to a secondary modern school and technical college.
Grammar schools prepared children for national examinations such as
the General Certificate of Education (GCE) at ordinary and advanced
levels. These examinations qualified children for the better jobs,
and for entry into higher education and the professions. The
education in secondary modern schools was based on practical
schooling, which would allow entry into a variety of skilled and
unskilled jobs.
Many people complained that it was wrong for a person’s future to be
decided at so young an age. The children who went to ‘secondary
moderns’ were seen as ‘failures’. Moreover, it was noticed that the
children who passed this exam were, almost all from middle-class
j-families. The Labour Party, among other critics, argued that the 11
-plus examination was socially divisive, increasing the inequalities
between rich and poor and reinforcing the class system.
The Labour Party, returned to power in 1965, abolished the 11-plus
and tried to introduce the non-selective education system in the form
of ‘comprehensive’ schools, that would pVovide schooling for children
of all ability levels and from all social backgrounds, ideally under
one roof, the final choice between selective and non-selective
schooling, though, was left to local educational authorities (LEAs)
that controlled the provision of school education in the county. Some
authorities decided for comprehensives, while others retained grammar
schools and secondary moderns.
In the late 1980s the Conservative government introduced another
major change. Schools could now decide whether to remain as
LEA-maintained schools or to ‘opt-out’ of the control of the LEA and
put themselves directly under the control of the government
department. These ‘grant-maintained’ schools were financed directly
by central government. This did not mean, however, that there was
more central control: grant-maintained schools did not have to ask
anybody else about how to spend their money.
A recent development in education administration in England and Wales
is the School Standards and Framework Act passed in July 1998. The
Act establishes that from 1 September 1999 all state school education
will be provided by local education authorities with the ending of
the separate category of grant maintained status.
So, today secondary education is mainly provided by three types of
state schools: secondary modern schools, grammar schools and (now
predominant) comprehensive schools. There should also be mentioned
another type of schools, called specialist schools. The specialist
schools programme in England was launched in 1993. Specialist
schools are state secondary schools specialising in technology,
science and mathematics; modern foreign languages; sport; or the arts
— in addition to providing the full National Curriculum.
State schools are absolutely free (including all textbooks and
exercise books) and generally co-educational.
Under the new National Curriculum a greater emphasis at the secondary
level is laid on science and technology. Accordingly, ten subjects
have to be studied: English, history, geography, mathematics science,
a modern foreign language (at secondary level), technology (including
design), music, art, and physical education. For special attention
there were chosen three of these subjects (Called ‘core subjects’):
English, science, mathematics, seven other subjects are called
‘foundation or statutory subjects’. Besides, subjects are grouped
into departments and teachers work in teams to plan work.
Most common departments are:
• Humanities Department: Geography, Media Studies, History,
Economics, English Literature, Drama, PE, Social Science;
• Science Department: Chemistry, Physics, Biology, Mathematics;
• Language Department: German, French, English Language;
• Craft Design and Technology Department: Information and
Communications Technology, Computing, Home Economics, and
Photography.
The latter (often known as CTD) brings together the practical
subjects like cooking, woodwork, sewing and metalwork with the new
technology used in those fields. Students might design a T-shirt on
computer using graphics software and make up the T-shirt design.
Students might also look at ways to market their product, thus
linking all disciplines. This subject area exemplifies the process
approach to learning introduced by the National Curriculum.
It is worth mentioning here the growing importance of PSE (Personal
and Social Education). Since the 1970s there has been an emphasis on
‘pastoral’ care, i.e. education in areas related to life skills such
as health (this includes looking at drug abuse, discussing physical
changes related to puberty, sex education and relationships). There
are usually one or two lessons a week, from primary school through to
sixth form, and they are an essential part of the school’s aim to
prepare students for life in society.
Education in Britain is not solely concentrated on academic study.
Great value is placed on visits and activities like organising the
school club or field trips, which are educational in a more general
sense. The organization of these activities by teachers is very much
taken for granted in the British school system. Some teachers give up
their free time, evenings and even weekends to do this ‘unpaid’ work.
At Christmas teachers organise concerts, parties and general
festivities. It is also considered a good thing to be ‘seen’ to be
doing this extra work since it is fairly essential for securing
promotion in the school hierarchy.
Classes of pupils are called ‘forms’ (though it
has recently become common to refer to ‘years’) and are numbered from
one to six, beginning with first form. Nearly all schools work a
five-day week, and аre closed on
Saturdays. The day starts at or just before nine o’clock and finishes
between three and four. The lunch break usually lasts about an
hour-and-a-quarter. Nearly two-thirds of pupils have lunch provided
by the school. Parents pay for this, except for the 15 per cent who
are rated poor enough and have it for free. Other children either go
home for lunch or take sandwiches.
Schools usually divide their year into three ‘terms’, starting at the
beginning of September:
Passage from one year to the next one is automatic. At the age of 14
pupils are tested in English, maths and science, as well as in
statutory subjects. At that same age, in the 3rd or 4th form pupils
begin to choose their exam subjects and work for two years to prepare
for their General Certificate of Secondary Education (GCSE)
qualifications. The exams are usually taken in the 5th form at the
age of 16, which is a school-leaving age. The GCSE can be taken in a
range of subjects (usually five in number). The actual written exams
are set by independent Examination Boards, and are marked anonymously
by outside examiners, but they must be approved by the government and
comply with national guidelines. There are several examination boards
in Britain and each school decides which board’s exam its pupils
take. Most exams last for two hours, marks are given for each exam
separately and are graded from A to G (Grades A, B, C are considered
to be ‘good’ marks).
Среднее образование.
Большинство учеников государственных
средних школ в Англии и Уэльса посещает
общеобразовательные школы. Многие из
них принимают учеников без ссылки на
их возможности или умственные способности
и обеспечивают высокий уровень среднего
образования для большинства детей
района. Школы включают те, что берут
детей в возрасте от 11 до 18 лет, средние
школы для детей от 8 до 14 лет и школы для
детей в возрасте от 11 до 16 лет. Большинство
других детей, получающих государственное
образование в Англии, посещают среднюю
или среднюю продвинутую школу, в которые
их определяют после процедуры сортировки
в возрасте 11 лет.
До 1865 года в Англии существовала система
сортировки среднего образования.
Согласно данной системе ребенок 11 лет
сдавал экзамен (известный как 11+), который
состоял из теста на определение умственных
способностей, содержащих языковедческие,
математические и общие знания, полученные
детьми на последнем году обучения в
начальной школе. Целью было выбрать
способных и неспособных учеников. Те,
кто успешно проходил экзамен, отправлялись
в среднюю школу, в то время как те, кто
провалился, шли в среднюю современную
школу или технический колледж. Средние
школы готовили детей к государственным
экзаменам, таким, как экзамен на получение
аттестата о среднем образовании на
обычных или усложненных условиях. Эти
экзамены классифицировали детей для
получения лучшей работы или поступления
в высшее учебное заведение. Обучение в
средних современных школах основывалось
на обучении практике, которая позволила
бы поступить на разнообразную, требующую
или не требующую квалификации, работу.
Многие люди жалуются, что это неправильно
для будущего личности оценивать в столь
юном возрасте. Дети, которые идут в
«средние современные» рассматриваются,
как неудачники. Сверх того, сообщается,
что дети, прошедшие экзамен, были, почти
все из семей среднего класса. Лейбористская
партия, среди другой критики, доказывала,
что 11+ аттестация сеет вражду в обществе,
увеличивает неравенство между бедными
и богатыми и усиливает классовую систему.
Лейбористская партия, вернувшаяся к
власти в 1965, отменила 11+ и попыталась
ввести неселективную систему обучения
в виде общеобразовательных школ, что
позволило бы обеспечить обучение детей
всех уровней возможностей, в том числе
и детей из социальных низов, в идеале
под одной крышей, а финальный выбор
между селективным и неселективным
обучением был оставлен для местных
органов народного образования, которые
проконтролируют обеспечение школьного
образования в стране. Некоторые власти
решали в пользу общеобразовательных,
в то время как остальные сохраняли
средние и средние современные школы.
В конце 1980 Консервативное правительство
представило другую школьную реформу.
Школы теперь могли решать, оставаться
ли им школами, проверяемыми местными
органами образования, либо уклониться
от контроля местных органов и перейти
прямо под контроль правительства. Эти,
находящиеся на государственном попечении
школы, финансируются прямо центральным
правительством. Но это не означает, что
они находятся под большим контролем
центра, эти школы на государственном
обеспечении никого не спрашивают насчет
того, как тратить собственные деньги.
Недавнее разработка в управлении
системой образования в Англии и Уэльсе
связана с введением школьных стандартов
и основного закона от июля 1988. Акт основан
1 сентября 1999 и согласно нему все
государственное школьное образование
будет обеспечиваться местными органами
управления с разделением на категории
финансируемых государством.
Итак, сегодня среднее образование в
основном обеспечивается 3 типами
государственных школ: средние современные
школы, средние школы и (сейчас
господствующие) общеобразовательные
школы. Следует также упомянуть другой
тип школ, называемых специализированными
школами. Программа специализированных
школ запустилась в Англии в 1993 году.
Специализированные школы – это средние
государственные школы, специализирующиеся
на технологиях, науке и математике,
современных иностранных языках, спорте
или искусстве – в дополнение к обеспечению
национального учебного плана.
Государственные школы абсолютно
бесплатны (включая все учебники и
задачники) и в большинстве своем с
совместным обучением мальчиков и
девочек.
Согласно новому Национальному учебному
плану, на уровне среднего образования
основной акцент ставится на науку и
технологии. Соответственно, изучаются
10 предметов: английский язык, история,
география, математика, науки, современный
иностранный язык (на среднем уровне),
музыка, искусство и физическая культура.
Особое внимание уделяется 3 из этих
предметов (называемых «основными
предметами»): английский язык, науки,
математика, — остальные 7 предметов
зовутся «базовыми или установленными
предметами». С другой стороны, предметы
сгруппированы по кафедрам, и учителя
работают в командах, планируя свою
работу.
Наиболее общие кафедры – это:
• Гуманитарная кафедра: география,
промежуточное обучение, история,
экономика, английская литература, драма,
физическая культура, социальные науки;
• Научная кафедра: химия, физика,
биология, математика;
• Кафедра языков: немецкий, французский
и английский языки;
• Искусство конструирования и кафедра
технологий: информатика и коммуникационные
технологии, вычислительные процессы,
домашняя экономика и фотография.
Недавно такие практические предметы,
как приготовление еды, обработка дерева,
шитье и обработка металла соединились
вместе с новыми технологиями, используемыми
в этих сферах. Студенты могут конструировать
футболку на компьютере, используя
графическое программное обеспечение,
создавая дизайн футболки. Студенты
могут также рассматривать пути продажи
своего продукта, соединяя, таким образом,
все дисциплины. Эта предметная среда,
представленная Национальным учебным
планом, показывает процесс приближения
к учебе.
Стоит также упомянуть здесь о растущей
важности личностного и общественного
образования. С 1970-х был поставлен акцент
на «пасторальную» заботу, т.е. на
образование в сферах, связанных с
жизненными навыками, такими, как здоровье
(оно включает надзор за употреблением
наркотиков, обсуждение физиологических
изменений, связанных с половым созреванием,
обучение отношениям между полами). Их
обычно 2 или 1 урок в неделю, начиная с
начальной школы и до 6 класса, и они
являются неотъемлемой частью школьной
цели – подготовки студентов к жизни в
обществе.
Обучение в Великобритании не полностью
сосредоточено на академической учебе.
Большое значение имеет деятельность,
связанная с организацией школьных
кружков и экскурсий, которые обучают
общему чувству. Организацией этой
деятельности занимаются учителя,
тратящие свое свободное время, вечера
и даже выходные на то, чтобы выполнить
эту «неоплачиваемую» работу. На Рождество
учителя организуют концерты, вечеринки
и фестивали. Это также считается хорошим
способом показать выполнение этой
особенной работы с тех пор, как стало
необходимо сохранять развитие в школьной
иерархии.
Классы учеников зовутся «формами»
(хотя недавно стало общим говорить
«годы») и нумеруются от 1 до 6, начиная с
первого. Практически все школы работают
5 дней в неделю и закрываются в Субботу.
Учебный день начинается в 9 или немногим
ранее 9 и заканчивается в 3 или в 4.
Обеденный перерыв длится около часа с
четвертью. Около 2/3 учеников едят обед,
обеспеченный школой. Родители платят
за него, кроме 15% тех, кого считают
достаточно бедными для предоставления
бесплатного обеда. Остальные дети либо
идут домой обедать, либо берут сэндвичи.
Школы обычно делят год на 3 семестра,
начинающихся в начале сентября. Переход
с одного года обучения в следующий
осуществляется автоматически. В возрасте
14 лет ученики тестируются по английскому,
математике и науке как в установленных
предметах. В том же самом возрасте дети
выбирают свои экзаменационные предметы
для двухлетней работы по подготовке к
экзаменам на получение аттестата о
среднем образовании. Экзамены обычно
проводятся у пятиклассников в возрасте
16 лет, который является возрастом для
покидания школы. Аттестация обычно
принимается по ряду предметов (обычно
5 штук). Письменные экзамены проводятся
независимой комиссией и оцениваются
анонимно отдельными экзаменаторами,
которые должны быть одобрены правительством
и соблюдать правительственные
рекомендации. В Британии существуют
различные экзаменационные комиссии, и
каждая школа решает, какую экзаменационную
комиссию для своих учеников взять.
Большинство экзаменов длятся по 2 часа,
оценки за каждый экзамен ставятся
отдельно и нумеруются от A до G (оценки
A.B и C считаются хорошими).
Соседние файлы в папке Secondary education in Great Britain с переводом
- #
- #
11.04.201429.18 Кб11Книга1.xls
Education in the United Kingdom has been brought to the highest level and successfully combines traditions (it is noteworthy that the first British educational institutions appeared in the XII century, and the education of children is still regulated by law from 1944) and the reasonable use of innovative methods and technologies.
People usually mention discipline, a special atmosphere of tolerance, involvement of students in the educational process, the all-around development of the personality and individual abilities of each student.
Primary and secondary education in the UK is compulsory and designed for children between the ages of 5 and 16. In this case, parents can choose options:
- free education in public schools;
- paid private schools (almost 4 thousand institutions, including primary Preparatory schools or working in conjunction with a junior high school);
- homeschooling (special permission is required, the quality of knowledge of the child/adolescent must be periodically confirmed by passing the test).
Foreign students are not admitted to public schools, so there is no need to talk about them. An important feature of Foggy Albion is many private boarding houses and half-board — schools with student accommodation.
According to British parents, education in private educational institutions is of better quality, and more attention is paid to students.
The secondary education system in England
The so-called secondary education or Secondary School is educational programs for adolescents aged 11-16 years. In general, secondary education in the UK is a period of in-depth study of basic disciplines with a simultaneous focus on specific subjects.
At this stage, there is a certain division of students in several directions, for which, in addition to the usual general education, the following categories of educational institutions are proposed:
- gymnasiums (specialization — Science, Mathematics);
- Grammar School — a range of schools for gifted children (achieving high results in selected subjects);
- religious schools with an emphasis on spiritual education.
This step ends with a qualification exam, which determines the type of education in high school, for which another two years are allotted.
Pros and cons of secondary education in the UK
The undoubted advantages of an English high school, in addition to strong basic knowledge, include the fact that children are taught to work with information (search, analysis, systematization) and the rules of behaviour in society, they are taught oratory and a taste for art.
The British school pay special attention to sports (popular types — tennis, cricket, golf, horse riding, football), which is both a tool for developing physical abilities, a means of promoting health and a method of socialization.
The country’s achievements in the field of inclusive education are great: today, for children with special needs, secondary schools have both the necessary technical equipment and specially trained teaching staff.
Are there any disadvantages to such a system? The disadvantages usually include the rigidity of discipline and control, sometimes excessively high requirements, the presence of specific sets of punishments/rewards for each educational institution, and unique teaching characteristics. Asceticism is practised in everyday life, skipping classes is not justified by light ailments.
They will not make concessions here to a foreign student just because he is cut off from his homeland – and the high position of the parents won’t protect kids from strict requirements.
British secondary education in English in Russia
The main advantages of English high school can be tested by young Russian citizens and within their native country, thanks to numerous international schools such as the prestigious CIS International School.
Education here is conducted entirely in English, the Secondary 1 and IGCSE programs involve studying English, Science and Mathematics as the main subjects, and in the educational program, there are Computer Science, History, Geography, Music, Art, Modeling, Labour skills, Physical Education, Second foreign language. Successful high school education ends with an IGCSE International Certificate of Secondary Education.
The British school CIS International School is a real British secondary education that can be obtained in Moscow, Saint Petersburg, Tashkent: find out more about the opportunities for your children by calling 8-800-775-42-70.
Related Articles
September 20, 2022
The colors of the rainbow are part of the basic lexicon. Try spending an entire day without naming colors, and you’ll see for yourself how hard it is to do without them.
September 8, 2022
What food is worth trying while in England? Popular soups and meat dishes, pies, puddings, desserts. An overview of the 10 most unusual, famous, and delicious dishes of the national cuisine.
August 22, 2022
This article describes the types of accents in modern English. The most popular dialects of the English language.
August 10, 2022
Transcription in English: how to read and pronounce correctly? The difference between pronunciation and spelling in English.
July 28, 2022
In this article you can learn about the most famous museums that are located in Britain. What these buildings look like and where they are located.
July 6, 2022
Is knowing a language without grammar possible? For sure, but only to a certain level. This is, for example, how toddlers speak their native language. They can indicate their wishes and problems or ask questions, often twisting words and sentences so sweetly. But it is impossible to have a full command of a language tool without knowing its grammar rules.
July 4, 2022
In fact, there are some similarities between the two along with important and curious differences. To see the difference between college and university, let us discover the opportunities that their students get during the study years and after the graduation.
July 4, 2022
To see closer into the practices that will help you improve your English pronunciation let us discover the specific phonetic characteristic of English and the nuances of its sounds vocalization.
Education in Great Britain (5)
Twelve million children attend about 40.000 schools in Britain. Education in Great Britain is compulsory and free for all children between the ages of 5 and 16. There are many children who attend a nursery school from the age of 3, but it is not compulsory. In nursery schools they learn some elementary things such as numbers, colours, and letters. Apart from that, babies play, have lunch and sleep there. Whatever they do, there is always someone keeping an eye on them.
Compulsory education begins at the age of 5 when children go to primary school. Primary education lasts for 6 years. It is divided into two periods: infant schools (pupils from 5 to 7 years old) and junior schools (pupils from 7 to 11 years old). In infant schools children don’t have real classes. They mostly play and learn through playing. It is the time when children just get acquainted with the classroom, the blackboard, desks and the teacher. But when pupils are 7, real studying begins. They don’t already play so much as they did it in infant school. Now they have real classes, when they sit at desks, read, write and answer the teacher’s questions.
Compulsory secondary education begins when children are 11 or 12 and lasts for 5 years. Secondary school is traditionally divided into 5 forms: a form to each year. Children study English, Mathematics, Science, History, Art, Geography, Music, a Foreign language and have lessons of Physical training. Religious education is also provided. English, Mathematics and Science are called «core» subjects. At the age of 7,11 and 14 pupils take examinations in the core subjects.
There are 3 types of state secondary schools in Great Britain. They are:
1. comprehensive schools, which take pupils of all abilities without exams. In such schools pupils are often put into certain sets or groups, which are formed according to their abilities for technical or humanitarian subjects. Almost all senior pupils (around 90 per cent) go there;
2. grammar schools, which give secondary education of a very high standard. Entrance is based on the test of ability, usually at 11. Grammar schools are single sexed schools;
3. modern schools, which don’t prepare pupils for universities. Education in such schools gives good prospects for practical jobs.
After five years of secondary education, at the age of 16, pupils take the General Certificate of Secondary Education (GCSE) examination. When they are in the third or in the forth form, they begin to choose their exam subjects and prepare for them.
After finishing the fifth form pupils can make their choice: they may either leave school and go to a Further Education College or continue their education in the sixth form. Those who stay at school after GCSE, study for 2 more years for «A’ (Advanced) Level Exams in two or three subjects which is necessary to get a place at one of British universities.
There are also about 500 private schools in Great Britain. Most of these schools are boarding ones, where children live as well as study. Education in such schools is very expensive, that’s why only 5 per cent of schoolchildren attend them. Private schools are also called preparatory (for children up to 13 years old) and public schools (for pupils from 13 to 18 years old). Any pupil can enter the best university of the country after leaving this school. The most famous British public schools are Eton, Harrow and Winchester.
After leaving secondary school young people can apply to a university, a polytechnic or a college of further education.
There are 126 universities in Britain. They are divided into 5 types:
The Old ones, which were founded before the 19th century, such as Oxford and Cambridge;
The Red Brick, which were founded in the 19th or 20th century;
The Plate Glass, which were founded in 1960s;
The Open University It is the only university offering extramural education. Students learn subjects at home and then post ready exercises off to their tutors for marking;
The New ones. They are former polytechnic academies and colleges.
The best universities, in view of «The Times» and «The Guardian», are The University of Oxford, The University of Cambridge, London School of Economics, London Imperial College, London University College.
Universities usually select students basing on their A-level results and an interview.
After three years of study a university graduate get the Degree of a Bachelor of Arts, Science or Engineering. Many students then continue their studies for a Master’s Degree and then a Doctor’s Degree (PhD).
Образование в Великобритании (5)
В Великобритании 12 миллионов детей посещают около 40 тысяч школ. Образование здесь обязательное и бесплатное для детей от 5 до 16 лет. Многие дети идут в детский сад, когда им исполняется 3 года, но это не обязательно. В детских садах дети познают элементарные основы, такие как цифры, цвета и буквы. Помимо этого, они там же играют, едят и спят. Что бы они ни делали, за ними всегда кто-то присматривает.
Обязательное образование начинается с 5 лет, когда дети идут в начальную школу. Начальное образование длится 6 лет. Оно подразделяется на 2 периода: школа для малышей (с 5 до 7 лет) и начальная школа (с 7 до 11 лет). В младшей школе у детей нет уроков. Они в основном играют и учатся через игру. Это время, когда дети ещё только знакомятся с классной комнатой, доской, партами и учителем. Но когда детям исполняется 7 лет, для них начинается настоящая учёба. Они уже не уделяют столько времени игре, как это было в младшей школе. Теперь у них настоящие уроки: они сидят за партами, читают, пишут и отвечают на вопросы учителя.
Обязательное среднее образование начинается, когда детям исполняется 11 или 12 лет, и длится 5 лет. Средняя школа по традиции делится на 5 классов — по классу на год обучения. Дети изучают родной язык, математику, естествознание, историю, изобразительное искусство, географию, музыку, какой-либо иностранный язык и занимаются физкультурой. Предусмотрено и преподавание религии. Английский язык, математика и естествознание являются основными предметами. В возрасте 7, 11 и 14 лет школьники сдают экзамены по основным предметам.
Существует 3 вида государственных школ среднего образования:
1. Общеобразовательные школы. Они принимают учеников с любыми способностями без вступительных экзаменов. В таких школах дети обычно распределяются по разным группам — в зависимости от их уровня владения техническими или гуманитарными предметами. Практически все старшеклассники (около 90 %) идут в эти школы.
2. Грамматические школы. Они дают среднее образование на очень высоком уровне. Поступление в такую школу зависит от результатов письменного экзамена, который дети сдают в возрасте 11 лет. В грамматических школах практикуется раздельное обучение мальчиков и девочек.
3. Современные школы. Они не готовят детей к поступлению в университет. Обучение в таких школах даёт перспективы только в рабочей сфере деятельности.
После пяти лет обучения в средней школе, в возрасте 16 лет, ученики сдают экзамен на получение сертификата об окончании средней школы. Уже в 3-м или 4-м классе они начинают выбирать предметы для сдачи экзаменов и занимаются подготовкой к ним.
По окончании 5-го класса ребятам предоставляется выбор: они могут либо окончить школу и продолжить обучение в колледже, либо перейти в 6-й класс. Те, кто остаётся в школе после экзамена на получение сертификата об окончании средней школы, учатся ещё 2 года, после чего сдают экзамены уровня «А» по двум или трём предметам, что необходимо для поступления в один из британских университетов.
В Великобритании также существует около 500 частных, или независимых, школ. Большинство из них являются школами-интернатами, где дети не только учатся, но и живут. Обучение в таких школах стоит очень дорого, поэтому их посещает только 5 % всех школьников. Существуют подготовительные частные школы (для детей до 13 лет) и привилегированные частные школы (для детей от 13 до 18 лет). Наиболее известные частные школы Великобритании: Итон, Харроу, Винчестер.
После того как учащийся окончил школу, он имеет право подать заявление в университет, техникум или колледж для дальнейшего образования.
В Великобритании 126 университетов. Они делятся на 5 типов:
— древние. Основаны до XIX в., к их числу относятся Оксфорд и Кембридж;
— «Красного кирпича» (Red Brick). Основаны в XIX или XX в.;
— «Стеклянные» (Plate Glass). Основаны в 1960-х гг.;
— Открытый университет (Open University). Это единственный университет, предлагающий заочное образование. Студенты изучают предметы дома, а затем посылают готовые задания преподавателям на проверку;
— новые. К ним относятся бывшие политехнические академии и колледжи.
По мнению журналов Тайме и Гардиан, лучшими университетами являются: Оксфорд, Кембридж, Лондонская школа экономики, Имперский колледж Лондона, Университетский колледж Лондона.
Получение места в университете зависит от результата экзаменов уровня «А».
После трёх лет обучения выпускник университета получает степень бакалавра гуманитарных, естественных или технических наук. Многие студенты продолжают учёбу, чтобы получить степень магистра, а затем и доктора наук.
Questions:
1. When do British boys and girls begin to go to school?
2. What subjects do they study at school?
3. How long does secondary education last?
4. What subjects are called «core» subjects?
5. At what age do children have their exams?
6. What’s the difference between modern and grammar schools?
7. What are private schools?
8. Would you like to study in Britain? Why?
9. Compare British and Russian education.
10. What types of British universities do you know?
Vocabulary:
compulsory — обязательный
free — бесплатный
to attend — посещать
nursery school — детский сад (государственный)
letter — буква
to keep an eye on smb. — следить за кем-либо
primary school — младшие классы, начальная школа, школа первой ступени
infant school — школа для малышей, младшая школа
junior school — начальная школа (для детей от 7 до 11 лет)
to get acquainted — знакомиться
secondary education — среднее образование
to be divided into — делиться на
Science — естествознание
Art — изобразительное искусство
core subject — основной предмет
comprehensive school — общеобразовательная школа
according to — в соответствии с
ability — способность
grammar school — грамматическая школа
entrance — поступление
single sexed school — школы для мальчиков и для девочек (разделённые по половому признаку)
modern school — современная школа
GCSE — экзамен на сертификат об окончании среднего образования
«A» (advanced) Level Exam — экзамен уровня ‘А’ (продвинутого)
private school — частная школа
boarding school — школа-интернат, школа-пансион
preparatory school — подготовительная частная школа
public school — привилегированная частная школа
to apply — подавать заявление
extramural — заочный, вечерний
polytechnic — политехникум
tutor — преподаватель
Degree of a Bachelor — степень бакалавра
Master’s Degree — степень магистра
Doctor’s Degree — докторская степень
Образование в Великобритании (Education in Great Britain) топик по английскому, который поможет вам разобраться в непростой системе британских образовательных учреждений.
Топик по английскому Образование в Великобритании (Education in Great Britain) – очень интересная тема, потому что позволяет сравнить систему образования британцев с другими.
Образование в Великобритании (Education in Great Britain) топик по английскому, который также поможет сформировать представление о том, что и где изучает ваш британский собеседник, а также какие экзамены ему предстоит сдавать.
Топик по английскому Образование в Великобритании (Education in Great Britain) рассказывает не только о школах, но и об известных высших учебных заведениях Великобритании, а также на какие типы подразделяются университеты в Великобритании.
Текст топика «Education in Great Britain»
Education in Great Britain is compulsory and free for children from 5 to 16 years old. Some children attend kindergartens from the age of 3. However, it’s not compulsory. In kindergartens, children learn very simple things like colours, numbers and letters. They also play games and sleep after lunch. There is always someone keeping an eye on children, no matter what they do.
Compulsory education lasts 6 years; it begins at the age of 5 when children go to primary school. There are two periods: pupils from 5 to 7 years old attend infant schools and pupils from 7 to 11 years old attend junior schools.
The classes in infant schools usually consist of playing games and getting acquainted with teachers, classrooms and desks.
When children are 7 years old, the real studying begins. Pupils don’t play very much, they have classes where they sit at desks, write, read and answer the questions.
Compulsory secondary education consists of 5 forms and lasts 5 years. It begins when children are 11 or 12 years old. Children study History, English, Art, Mathematics, Geography, Music, Science and Foreign languages. There are also lessons of Physical training and Religion. At the age of 7, 11 and 14 pupils take examinations in the core subjects – Mathematics, English and Science.
There are 3 types of state secondary schools in Great Britain: comprehensive schools, grammar schools and modern schools.
Comprehensive schools take pupils without exams. Children are divided into humanitarian or technical groups according to their abilities.
Grammar schools give secondary education of a very high standard. At the age of 11 children pass tests to enter a grammar school.
Modern schools don’t prepare pupils for universities, but for practical jobs.
At the age of 16, pupils take the General Certificate of Secondary Education examination. The subjects for the exams are chosen by the pupil in the third or in the forth form.
After GCSE pupils have a choice: either they go to a Further Education College or continue their education in the sixth form. Those who stay at school, study for 2 more years for Advanced Level Exams in two or three subjects. It is necessary to get a place at one of British universities.
There are also about 500 private schools in Great Britain, they are very expensive and only 5% of schoolchildren attend these schools. The most famous British public schools are Harrow, Eton and Winchester.
After leaving secondary school young people apply to a college, university or a polytechnic.
The Universities of Great Britain are divided into 5 types:
— The Old ones ( founded before the 19th century, e.g. Oxford, Cambridge);
— The Red Brick (founded in the 19th or 20th century);
— The Plate Glass (founded in 1960s);
— The Open University (students learn subjects and do exercises at home, then send their works to their tutors for checking);
— The New Universities (former polytechnic academies and colleges).
The University of Cambridge, The University of Oxford, London Imperial College, London School of Economics and London University College are considered the best universities.
Universities select students basing on their interviews and A-level results.
Students graduate from universities with the Degree of a Bachelor of Arts, Science or Engineering after three studying for three years. After that some students continue their studies for a Master’s Degree and then a Doctor’s Degree (PhD).
Перевод топика «Образование в Великобритании»
Образование здесь обязательное и бесплатное для детей от 5 до 16 лет. Некоторые дети с 3х лет ходят в детский сад. Однако, это не обязательно. В детских садах дети познают простейшие вещи, такие как цвета, цифры и буквы. Помимо этого, они играют и спят после обеда. За детьми всегда кто-то присматривает, чем бы они не были заняты.
Обязательное образование длится 6 лет, оно начинается с 5 лет, когда дети идут в начальную школу. Оно подразделяется на 2 периода: дети с 5 до 7 лет посещают школу для малышей, а дети с 7 до 11 лет ходят в начальную школу.
Уроки в младшей школе состоят из игр и знакомства с учителями, классам и партами.
Когда детям исполняется 7 лет, начинается настоящая учёба. Ученики не очень много играют, и отвечают на вопросы
Обязательное среднее образование состоит из 5 классов и длится 5 лет. Оно начинается, когда детям исполняется 11 или 12 лет. Дети изучают историю, английский язык, изобразительное искусство, математику, географию, музыку, естествознание и иностранные языки. Так же проводятся занятия по физической культуре и религии. В возрасте 7, 11 и 14 лет школьники сдают экзамены по основным предметам — математике, английскому языку и естествознанию.
Существует 3 вида государственных школ среднего образования: общеобразовательные школы, грамматические школы и современные школы.
Общеобразовательные школы принимают учеников без вступительных экзаменов. В таких школах дети обычно распределяются на гуманитарные и технические группы в зависимости от владения теми или иными навыками.
Грамматические школы дают среднее образование очень высокого уровня. Для поступления в такую школу необходимо сдать письменный экзамен в возрасте 11 лет.
Современные школы готовят детей не к поступлению в университет, а к рабочим специальностям.
В возрасте 16 лет ученики сдают экзамен на получение сертификата об окончании средней школы. Предметы для сдачи этого экзамена они выбирают в 3-м или 4-м классе.
После этого экзамена у учеников есть выбор: продолжить дальнейшее обучение в колледже, либо перейти в 6-й класс. Те, кто остаётся в школе, учатся ещё 2 года, после чего сдают экзамены уровня «А» по двум или трём предметам. Это необходимо для поступления в один из британских университетов.
В Великобритании также существует около 500 частных школ, обучение в них очень дорогое, поэтому их посещает только 5 % школьников. Наиболее известные частные школы Великобритании: Харроу, Итон и Винчестер.
После того как учащийся окончил школу, он может подать заявление в колледж, университет или техникум.
Британские университеты делятся на 5 типов:
— Древние (Основаны до 19 века, такие как Оксфорд и Кембридж);
— «Красного кирпича» (основаны в 19 или 20 веке);
— «Стеклянные» (основаны в 1960-х годах);
— Открытый университет (студенты изучают предметы и выполняют упражнения дома, затем посылают готовые задания преподавателям на проверку);
— Новые (бывшие политехнические академии и колледжи).
Кембридж, Оксфорд, Имперский колледж Лондона, Лондонская школа экономики и Университетский колледж Лондона считаются лучшими университетами.
Получение места в университете зависит от результатов собеседования и экзаменов уровня «А».
После трёх лет обучения студент выпускается из университета со степенью бакалавра гуманитарных, естественных или технических наук. После этого некоторые студенты продолжают учёбу, чтобы получить степень магистра, а затем и доктора наук.
Secondary education in England and Wales
All you need to know about British secondary schools
England as well as Scotland, Wales and Northern Ireland is a part of Great Britain. Each of these has its own education system for both primary and secondary school education. The difference between them can be minimal from mandatory age for starting school to the school curriculum. For example, the education in Scotland allows for more subjects whereas in England and Wales there are less subjects to study with the focus on depth rather on breadth.
The children in England start school when they turn four. That means that in order to be admitted to Reception class they should be 4 years old by the 1st of September. At the age of 11 they move to Secondary school, which starts from Year 7. They remain there until Year 13 (18 years old), although it might be subject to successful performance in GCSEs.
State schools and secondary education in England
After Year 6 children leave primary school and move on to secondary one. The change is presented not just in name – in reality it often means a different building often in a different area from the primary school.
Secondary state schools can be comprehensive or grammar (selective schools with admission based on entrance exam results). Сomprehensive schools are non-selective and admit students based on where they live (catchment area). Some comprehensive schools require getting through a banding test held with the idea to identify students’ academic level and place them to a class according to their abilities.
Places in state schools are given by the Education department of the local council.
Private (independent or public) schools
The majority of primary independent schools are for children from 4 to 11 years old. After that, children move to secondary schools and remain there until they are 18 years old. There are schools that might admit children at the age of 7 or 8, some of them are only until the age of 13 (mostly boys-only).
The cost of educating your children privately starts from around £18.000 per annum. More than half of private British schools are same-sex although their number is decreasing with mostly boys-only schools being converted into mixed.
Secondary education and school curriculum
Children in British secondary schools study the following subjects – English language and English literature, maths, sciences – biology, physics, chemistry; humanities – history, geography, religious studies. Students advanced in maths may choose to study further maths. A lot of public schools and some state ones can also teach Latin and other classical languages such as Ancient Greek. As for creative subjects often there is a choice from arts, design and technology, drama and music. At least one modern language is mandatory, but most of private schools will offer two or more. The modern languages are French, Italian, Spanish, Mandarin, Russian, German, etc. Some schools offer Japanese, Korean and other modern languages.
Last years computer studies have been becoming more and more popular.
All the schools will necessarily have PE and games, although the number of hours may vary from school ro school.
Curriculum in state schools is defined by the Department of Education and public schools may choose whether to follow the state curriculum or not.
General Certificate of Secondary Education
At the age of 15 and16 children who go to British schools have to pass GCSE exams. GCSE stands for General Certificate of Secondary Education. These exams are mandatory for all and the majority of children will take from 8 to 10 subjects and some even more.
The choice of GCSE subjects is made of six non-optional subjects and some optional ones. Maths, English language and English literature and minimum one of sciences as well as a modern language are amongst the compulsory subjects. Then, it is necessary to choose one creative subject (out of choice from arts, drama, music, etc) and one humanities (history or geography or religious studies). Altogether, it will be 10 subjects in average depending on the school policy.
In 2017 the system of marking the GCSE exams was changed and from now on students receive numerical marks from 9 being the highest and 1 being the lowest instead of former A*-G.
More on GCSE exams
6th form
Having passed the GCSEs children can move to the next level of school education that is called 6th form. The name comes from the last century when secondary education in the UK was divided into forms rather than years. To continue studying until the age of 18 is compulsory under the British system although there is a choice whether to go to the 6th form or not. Other options include studying combined with apprenticeships or traineeships.
Studying in 6th form is possible at schools or 6th form colleges, that are also called further education college or FE college. Colleges are different from schools mostly by giving more subject choices to study.
Exams at the end of school
The main goal of studying at 6th form is preparing for end-of-school exams such as A-level, International Baccalaureate (IB), BTEC or Cambridge Pre-U.
A levels
A levels are end-of school exams and children pass them in the last year of school. As a rule, students take three to four A level subjects. The choice of subjects is extremely inportant as it defines what university a student can go to as well as what course he or she is going to take. A level is marked on a scale from A* to G and the grades received form the basis for the universities to make an offer of acceptance. A-levels in details
International Baccalaureate
International Baccaulaureate or IB is an alternative to a more traditional A level. Its advantage is in broader choice of subjects, which allow a student to make a decision about what to study at a university at the last moment.
On the other hand, not everyone would like to study 6 subjects whereas only three subjects are enough at A level. It is worth keeping in mind though that A level subjects are studied at a deeper level than IB subjects.
Another advantage of IB is its international accreditation recognised all over the world. That makes the process of getting to the universities outside of the UK much easier. More about IB
BTEC
BTEC stands for Business and Technology Education Council. This qualification is tied to learning professional skills as well as the theory.
Cambridge Pre-U
Cambridge Pre-U as well as IB is yet another form of an alternative to A levels. It is well widely recognisable by the British universities. As with IB and A levels students prepare for and have these exams at the age from 16 to 19 years. Cambridge Pre-U was introduced by Cambridge International Examinations in 2008. The Cambridge Pre-U offer a qualification that gives a chance to study a subject on a deeper level than A-Level.
A number of public school such as City of London School, Charterhouse School, Cranleigh School, Westminster School, Winchester College, Oundle School, Christ’s Hospital, Dulwich College, Shrewsbury School, Rugby School and Eton College offer Cambridge Pre-U for certain subjects in place of A-Levels. Some state schools joined them – Royal Grammar School, High Wycombe, Simon Langton Girls’ Grammar School, Wimbledon College, Coloma Convent Girls’ School, King Edward VI School, Cardinal Vaughan Memorial School, Harris Westminster Sixth Form, Watford Grammar School for Girls, Simon Langton Grammar School for Boys, Lancaster Royal Grammar School and others.
Secondary education in England for boys
Many of boys-only schools start admitting boys at the age of 7 or 8 years for Years 2 or 3. The entrance process consists of entrance examinations called 7+ or 8+ and an interview.
Next entrance point is at the age of 11 to be admitted for studying in Year 7 or Year 9. For Year 9 a boy gets a deferred place. In this case, a boy has his exams or more often a computerised pre-test at the age of 11, but the start is postponed for 2 years until the child is 13 years old (to start in Year 9). In Year 8 the place is confirmed based on the results of Common Entrance Examination.
Secondary education in England for girls
Usually girls remain in primary school until the age of 11 (Year 6). After that, they go to secondary school based on results of entrance exams and continue their education there until the age of 18. The entrance points for girls to some girls-only and mixed schools are at the age of 4, 7, 11 or 16 years.
There are schools where girls come when they 4 years old and stay until they are 18 without having to change schools between primary and secondary.
GETTING INTO A PRIVATE ENGLISH SCHOOL
Independent or private or public primary schools in England usually doen’t have entrance exams for new students, although sometimes it is necessary to go through an assessment. The entrance policy is decided and regulated by schools themselves.
It is advisable to register with a school the sooner the better and for the most prestigious schools parents put their child’s names when they are only a few months old.
For the majority of secondary schools a child will have to have 11+ exams and the more popular a school the more competitive the entrance process is.
GETTING INTO A STATE ENGLISH SCHOOL
As we said above in order to get admitted to a state school there is no need to pass exams. This excludes grammar schools. Grammar schools are selective schools. They are very popular because of their high position in the British league tables and high-end results for A level and other forms of the exams.
Sometimes it is necessary to take part in an exam in order to be admitted to comprehensive schools too. This is not done with the aim to select the most academically advanced children but merely as an ability test, which defines what ability class a prospective students will be placed into. Generally, the proximity from school is the main factor, which decides if a student is going to be admitted to a school of the first choice. As for primary state schools the exams are never needed – living in the catchment area is the factor the decision is based upon.
A school year and education in the UK
There are three terms in each school year.
With private schools the beginning and the end of the term are decided by the schools themselves and may vary from school to school. The winter term start sometime in the beginning of September (or more rarely in the end of August) and ends in the middle of December. There is a one- or two-week break in October. The next term – the spring term – begins in the first part of January and ends in the end of March or beginning of April with one week of holiday in February. The last term – the summer term – begins some time in April and lasts until mid-July (more or less). The half-term break usually is in the end of May.